Negeri Sembilan Hometown...:)

1:18 AM

Nogori Sombilan...(:
Yo den oghang Key Ell *style abon sebut*
atuk ngn wan den oghang sano..hekhek
bolah mak..bolah ayah...*Pure kan..N9*
Omak den kek Sri Menanti...Abah kek Jelebu..
Ado kek sini oghang sano??? ado??? xdo??
yang bukan xpo kalu nak tahu..ILMU nih kan....

Negeri Sembilan...kenapa tak 10,11,12 blablabla
yang omak den bgtahu sbb negeri ni pun 9 daerah..sonang digabungkan la tuh jadi
Negeri Sembilan (:
N9...lain dari negeri lain. terutama adat dan suku sakatnya..
Negeri lain tak kurangnya pun ada keunikkan tersendiri..


N9 punya 12 suku yang tersendiri..sejak 500tahun dahulu..(: dan negeri ini yang hanya
amalkan Adat Perpatih! *ti aku bgtahu*

  1. Suku Biduanda
  2. batu hampar
  3. mungkal
  4. sri lemak
  5. paya kumboh
  6. 3 nenek
  7. sri melenggang
  8. batu belang
  9. anak Acheh
  10. anak Melaka
  11. 3 batu
  12. sri melenggang

Aku sendiri kekadang poneng *aka pening* dengan suku-suku kat Negeri Sembilan nih...:)
suku aku? entah laaa...aku lupe mak aku suku ape.. 3batu kot :P
abah den Biduanda...
hahahahaha (:

ADAT PERPATIH!
ok ni da acap kali dgr! JANGAN KAHWIN NGN ORG N9....!
chooyyy kalo JODOH kawen gakkan...(:
adat perpatih kalu korunk tahu...kalu diorg cerai segala harta akan jatuh kat bekas isteri..
jadi suami jadi sehelai sepinggan ehhh pinggang..ke pinggul??? hekhek
halluuuu..skunk ni zaman tala lagi maa adat2 ni...*da modern kot*
yang masih kuat dengan Adat perpatih boleh kira ngn jari kaki jer...ehh tangan (:
Mak aku Kuala Pilah xde pun adat2 gitteww...
so UOLZ dun worry laaa kawen jer ngn org negeri 9..(:





    P/s: tu je r aku nak bgtahu...hahahahah~ Sebenarnya aku baru tahu ni... masa akk sepupu den tunang dulu..pakcik den bgtahu ghupo eh kitaorg ni ado darah dirajo Acheh...(Biduanda) (:
    baru den tahu...kalo Acheh ado rajo laie kami la eh keturunan eh...<3 hahaha~ Kito seghupo yo.... Kg den kek umah Hattan (: penyanyi tuh....AAK *adeakukisah* #okbai (: hahahahaha~
 
     

 


You Might Also Like

0 comments