NEGERI SEMBILAN KAH?!

2:46 AM

urrrmm! ni bukan isu sensitif yer! :)
aku bukan N9 punye org ok...kg jer sana!
but im proud wif my kampung...^_^
parents aku pure n9 mari..
de member mak ayah tegur kitaorg aww~~
mak ayah org sana tapi biler ckp jer cakap bhs KL...
kalu suh ckp N9 mosti polek! yo la xdo bunyi lgsg! koreh yo..hahahah~
TETAPI.....
biler mak ngn ayah aku marah siap la..kuar bahasa rasmi! ^_^
"sorry ma..sorry bah"
perlukan latihan yg byk2 ni.....jadi kalo kalian nak blaja bhs n9..
meh sini korunk baca ni.....


Pagi tu pagi Senayan . Mak ngan abah den takdo kek ghumah . Gi motong gotah kek kobon gotah. Ting ga den, uwan den ngan adik den yang umo lapan taun yo kek ghumah.
Te tibo yo dapo ghumah jighan den molotop!!!. Be lango ngan kuali tohumban kek pintu paga. Uwan den yang tongah ngojoan kekabu tu, dek tergamang eh, biji kekabu di teghajang eh . Lobih sogonggam kekabu di kunyah eh. Den ngan uwan den bekoja nak nolong an jighan den. Umang aii, api nenek moyang bosa eh. Jangan kan nak nolong , dokek pun paneh . Tak ditolongkan jighan, kuk ditolongkan, awak lak moda . Den ngan adik den pun bertinggung lah kek pintu paga nunggu an api padam. Jighan den tah apo lah kabaan eh. Kok idup, ado lah. Tak lamo tu, jighan den pun balik. Ghupo eh dio gi bonda tengok anak eh tangkap ikan. Pueh den kobaan dapo eh tebaka, tak diapik eh . suko bona anak eh dapek ikan bosa. Polak nyawa den.
Yo tak yo, den pun balik ghumah . Kojap tu, den dongar jighan den meghaung . Baghu perasan lah tu . Agak eh, dio nak masak ikan, gi dapo tengok dah hanguh. Kang kok dio datang ngadu kek ghumah den, mau yo den ghembat eh. Pueh den kobaan tadi .
Tu lah cito sederhana ngoghi yang den tengok. Tapi tu pun dah lamooo. Maso den kocik. Tu pun uwan den yang cito.
“KOK MONGAK WAN DEN, MONGAK LAH DEN”


p/s: baco la yo! kalu paham mmg la korunk tehebat!
lgpun ni sonang yo nak di paham kan! :)

You Might Also Like

0 comments