Apakah itu KANSER ( barah ) ????

5:28 PM




Assalammualaikum !

Erghhhh da lamanya tak update blog nie =,= 
* padahal baru August aritu ber-update *

 
Tahu kah anda bahawa KANSER merupakan penyakit paling BAHAYA ??
 Sejauh mana kebahayaan nya ??
* wahh BM aku....SPM dulu A1 giteww advanced nye*

Kanser merupakan sejenis penyakit yang berkaitan dengan sel. Secara normal sel akan mati akibat peningkatan umur atau mengalami kecederaan dan tubuh akan menggantikan sel ini dengan jumlah dan jenis yang betul. kadangkala sel ini akan bertambah dan berkembang tanpa henti. Sel yang tidak normal ini dipanggil tumor. Tumor akan mengelilingi sel dan mengambil khasiat daripada sel. Tumor ini mungkin adalah kanser dan ia akan berkembang dan tersebar ke organ badan melalui saluran darah dan limpa.
 
 Di Malaysia ...
 anggaran penduduk yang menghidap kanser adalah seramai 150 daripada 100,000 penduduk. kanser boleh dielakkan melalui perubahan gaya hidup dan keadaan persekitaran yang baik. 

JENIS-JENIS BARAH ?????
  • Kanser Otak 
  • Kanser Payu dara ( famous di kalangan rakyat Malaysia )
  • Kanser Pangkal Rahim
  • Kanser Prostate dll

CARA MERAWAT BARAH ????

· Pembedahan 
 untuk membuang keseluruhan ketumbuhan barah termasuk kawasan sekelilingnya serta kelenjar-kelenjar lymph yang berdekatan. Pembinaan semula dilakukan jika perlu seperti ‘colostomy’, iaitu membina salur najis di atas perut apabila usus dan dubur telah dibuang
 
Menggunakan radioterapi untuk memusnahkan sel-sel barah.  
Radiasi memusnahkan bahan genetik sel barah supaya ia tidak berupaya bercambah lagi. Tetapi radiasi juga turut memusnahkan sel yang normal. Proses pemulihan sel normal akan berlaku selepas itu. Selalunya dos radiasi yang selamat diberikan. Ia diberikan setiap hari selama 4 hingga 6 minggu. Kesan sampingan yang dialami ialah gatal kulit. Ini boleh dikurangkan dengan tidak membasuhnya, kemudian sapukan kerim. Kelesuan dan cirit-birit akan berlaku jika rawatan dibuat di bahagian perut. Rambut akan gugur jika rawatan dibuat di kawasan kepala, tetapi rambut akan tumbuh semula dalam tempoh 6 bulan. Kesembuhan untuk ketumbuhan setempat seperti di leher dan kepala kadang-kadang boleh dicapai dengan radiasi. Radiasi dilakukan selepas pembedahan untuk meningkatkan kesembuhan seperti pada buah dada. Radiasi juga boleh melegakan gejala-gejala barah terutamanya rasa sakit. Radiasi kadang-kadang dimasukkan sebagai susuk ke dalam mulut, lidah, rahim untuk mengurangkan pemusnahan sel-sel normal.

Kemoterapi 
 iaitu dengan ubat-ubatan untuk memusnahkan kandungan genetik sel barah. Rawatan cara ini diberi bila barah telah merebak. Pemusnahan kandungan genetik mengakibatkan percambahan sel barah tidak sempurna, tetapi ia turut melibatkan percambahan sel normal. Kesan sampingan rawatan ini adalah keguguran rambut, loya dan pengurangan sel darah. Ini kerana sel di bahagian kulit, tulang sumsum dan perut bercambah dengan pesatnya.







Produk ini akan merungkai semua penyakit yang ada ! Ramai yang kembali sihat dengan izin Allah.
Apa jenis penyakit pun boleh ! Lelaki boleh makan perempuan pun boleh makan apatah kanak-kanak.



Dato' Dr Sarimah (Seniwati Sarimah)
Juga pengguna Sarimah Stem cell dan kembali sihat setelah disahkan penghidap barah tahap 4 (kritikal)
ALHAMDULILLAH.
Ni bukan cerita bohong ! Tak percaya pergi tanya tuan badan.
 
Produk ni untuk BARAH jer ke????
TIDAK ~
Untuk semuaaaaaa penyakit !




Untuk maklumat lanjut 
sila hubungi Master stokis Putrajaya/ Serdang :
012-699 0672 ( Kak Ani / Kak Mas)

You Might Also Like

0 comments